Menu Filter

Гайо шоколад Съчетаване на различни вкусове по авторски рецепти

Гайо шоколад

кв. Прослав, ул.”Просвета”1А, Пловдив
  • Вид: Магазин
  • Препоръчано от Мулти Култи
  • Подходящо за вегетарианци

Малка кокетна фабрика в кв. Прослав, Пловдив. Посрещат ни усмихнатите Венсан и Мария и започват разказа за шоколадовият път, по който са поели.

Двамата се запознават във Франция, а през 2008 г. решават да продължат живота си в България. „Аз имах нужда да се отдалеча от Франция, където започнах да се чувствам притиснат от рутината – разказва Венсан – Решението да дойдем в България бе проба, как ще се почувства Мария, как ще се адаптирам аз.“ Оказва се, че Венсан бързо се почувствал на мястото си. Той не е имал определени очаквания, не е търсел нещо познато. Животът в България им позволява да развиват идеи и осъществяват мечти, които изобщо не биха им хрумнали във Франция.

Венсан харесва България – природата, нейната неподправеност, това, че на такова кратко разстояние има и планини, и море. Има и една друга силна страна, която харесва от живота тук – свободата. „Така както я разбирам, става въпроса за свободата да изследваш терени, които не са познати. Да пробваш нови възможности. Трябва да се възползваш от точния момент и да сграбчиш възможността.“

Любимите български ястия на Венсан са всички ястия, които са приготвени в гювече, а също и катми, мекици и баници, които за съжаление консумира по-малко, заради глутена.

От Франция му липсват приятелите и семейството, а от храната различните видове сирена.

Решението да се занимават с производство на шоколад се ражда постепенно. Основна роля изиграва пътуване до Венецуела и срещата с хора, които отглеждат какао. Това изцяло променя концепцията им за това какво представлява шоколадът. Там виждат как какаовите зърна се превръщат в шоколад. Откритието, че какаото е плод и че вкусовите му качества зависят от региона и сорта, както и отношението на хората към неговото отглеждане, карат Венсан и Мария да започнат да експериментират. Започват да опитват какао от различни региони и в домашни условия да си правят шоколад. И след няколко години, когато решават, че искат да остареят в България, идва и идеята да направят своя занаятчийска фабрика. Официално фабриката заработва през 2011 г.

Това, което ги прави уникални, е, че не работят по утвърдени рецепти и си позволяват да правят неща, които потребителят не очаква. Експериментират, съчетават различни вкусове, а според Венсан прилагат това усещане за свобода, за което говори в началото. Малкото производство дава възможността да се експериментира. Освен това младото семейство набляга на занаятчийството при произвеждането на шоколадовите продукти. Всеки един етап от процеса, който може да се прави на ръка, се прави с колкото се може по-малка намеса на машините. Работи се директно с какаовото зърно, не с какаовата маса, както е в големите шоколадови фабрики. Смила се с ръчна мелничка, ръчно се отлива във формите и се опакова на ръка.

Шоколадите с музикални имена: Opera, Blues, Jazz, Chanson са първитe шоколади, които правят, и са отражение на личния им път. „Те разказват цялата идея на това, което правим – споделя Венсан. Да покажем, че както при виното, когато сортът и произходът е различен, се получава различен продукт накрая. За шоколада Blues какаото е от Перу, а за шоколада Jazz – от Венецуела. Той придава един по-стандартен вкус на черен шоколад, на кафе и печени ядки. А този от Перу има плодови нотки, които го правят много свеж за черен шоколад.“ Музикалните имена – блус, джаз, опера, рок произлизат от предишния живот на Венсан, когато се е занимавал с тонрежисура. Двамата намират много общо между музиката и шоколада – от една страна, в концепцията на една рецепта за шоколад с композирането на музиката и, от друга, в усещането при дегустацията на шоколад и постепенното откриване на вкусове и емоцията, която се развива, когато се слуша музика.

В новата шоколадова работилница Венсан и Мария успяват да осъществят още една своя идея – потребителските турове. По този начин те правят хората част от процеса. Силен интерес има от училищни групи, а двамата споделят, че това е и тяхна мисия – не само да развиват култура към храната у децата, а и на потребителя като цяло. Това, което разказват за шоколада, може да се адаптира към всеки един продукт. Освен това те развиват пространството и към реализирането на различни събития и ателиета, в които гостите им да се чувстват добре и да изживяват мястото.

На въпроса смятат ли се за успешни отговарят, че те следват своя път, но могат да кажат, че това, което правят, се посреща добре от потребителите и това им позволява да имат свободата да вървят напред.

Интервю: Дани Коцева
Снимки: Валентина Топалова и Мария Баракова
Февруари 2019 г.