Вино Оренда Тук ще намерите само качествено българско вино, като всяка бутилка е избрана лично от Асен & Валя
- http://multikulti.bg/map/wp-content/uploads/2014/12/MG_3334-654x435.jpg
- http://multikulti.bg/map/wp-content/uploads/2014/12/MG_3336-654x435.jpg
- http://multikulti.bg/map/wp-content/uploads/2014/12/MG_3331-copy-654x435.jpg
- http://multikulti.bg/map/wp-content/uploads/2014/12/MG_3306-copy-654x435.jpg
- http://multikulti.bg/map/wp-content/uploads/2014/12/MG_3312-654x435.jpg
- http://multikulti.bg/map/wp-content/uploads/2014/12/MG_3313-654x435.jpg
- http://multikulti.bg/map/wp-content/uploads/2014/12/MG_3320-654x435.jpg
Вино Оренда
Бул. Македония 50A, София
- Вид: Магазин
- Препоръчано от Мулти Култи
- Плащане с карти
Етикети: български магазин, българско вино, вино оренда
„Всяка изпита бутилка е една разказана история”, твърдят Асен & Валя Цекови, собственици на единствения в света магазин за българко вино. В момента работят с около 60 винарни – някои са познати на широката публика, но повечето са малки, семейни, бутикови, занаятчийски. Посетили са почти всички на място, за да проследят целия процес и бъдат сигурни, че предлагат на клиентите си само най-доброто.
(продължете надолу за интервюто)
Как се роди идеята да отворите магазин само за качествено българско вино?
Асен: Идеята за магазина е главно моя. Любовта ми към виното е от около 10 години. Ние често пътуваме и при всяко пътуване събирахме информация за вината в различни страни и региони, както и си носехме бутилки. Запалихме и наши приятели, които, също ни правеха подаръци от пътуванията си в чужбина. С времето си направихме една хубава колекция, която радваше и тях, и нас. Това запалване на хората около нас ми даде малко самочувствие, пристъпвайки към това да отворим собствен магазин.
Валя: 6-8 месеца преди да отворим магазина, започнахме една подготовка и тогава бяхме страшно изненадани за какъв голям избор от българските винарни и вина става въпрос. Решихме да предлагаме само българско вино, защото се убедихме, че има какво да се покаже, а хората не са запознати колко много интересни неща предлага нашият пазар.
Откога работи магазинът?
Асен: Отворихме го на 17 септември 2012 г. – Деня на София или Вяра, Надежда и Любов. Датата сама ни избра.
Как подбирате кои вина да представяте?
Асен: Концепцията ни е да предлагаме големи винарни, които са познати на широката публика, но наблягаме на малките, семейните, бутиковите, занаятчийските винарни. Всяка една бутилка е минала през нас, през нашата лична селекция, опитана е, знаем откъде идва. Важно за нас е не само самото вино – като стойност, визия и продукт, а целият процес и хората, които стоят зад него, каква е тяхната идея за създаване на самата винена култура. Вече много изби работят с щадящи практики, сертифицират се за био производство и всичко това естествено, правейки се в България, създава един продукт с много висока стойност, който ние искаме да познаваме, а не само една бутилка и един етикет. Затова за нас е важно да знаем историята, малките подробности, дори клюките за някой производител и всичко, свързано с него.
Валя: Ние се опитваме да ги посещаваме, да се запознаваме на място, да видим целия процес. С повечето сме успели да го направим. Ходим и на специализирани изложения, които се правят в България, за да дегустираме всичко ново, което се предлага.
Асен: Базата ни беше 20-25 изби, вече имаме около 60, всеки ден се развиваме и търсим новото, интересното. Предлагаме почти всички категории вина – най-голямата част са трапезни, а също и десертни и пенливи вина. Предлагаме среден и висок клас вино. Това е нож с две остриета в търговията, но ние заставаме зад всяка една бутилка и не можем да си позволим компромис. Искаме да предлагаме честни вина и търсим естественото съотношение между цена и качество. Ако нещо много ми хареса, но ми се стори, че цената не отговаря, аз не го приемам в магазина.
Какви сортове предлагате?
Асен: Много държим и адмирираме работата с типично български сортове като мавруд, мелник, рубин, руен, мискет, димят, тамянка… В последните години съществуват винари, които боравят с тях и се опитват да правят страхотни вина, с които да се популяризираме, защото това е бъдещето, това е пътят България да стъпи на световния винен пазар. Сега се конкурираме с мерло и кабарне, което се произвежда в Италия и Франция, а трябва да предлагаме нещо уникално като сорт.
Какви са клиентите ви?
Асен: През летните месеци, когато туристическият сезон е по-силен, има дни, когато съотношението е 50:50 българи и туристи. Имаме и много чужденци, които живеят в България. Имаме и много българи, които живеят в чужбина и искат да си занесат наши вина. Много често за тези две години се е случвало да избираме вина за сватби на българин и чужденец.
Валя: За съжаление все още е необходимо българско участие в идеята, защото чужденците сами по себе си като че ли не оценяват толкова българките вина и това със сигурност не е първото нещо, което ще търсят, като дойдат на туризъм в България или София. Трябва някой да им е подал информация, за да може да проявят този интерес. Нашата основна концепция е да докараме хората тук. Организираме много събития и различни представяния, защото бихме искали пиенето на вино и изборът на вино да бъде едно общо преживяване, за което ние да допринесем с обстановката, с разговорите, които можем да водим с хората. Асен е 100 % ангажиран с продажбата на вино тук в магазина, защото вярваме, че точно този персонален елемент липсва във веригите и е това, което искаме да предоставим на нашите клиенти – един по-завършен продукт, а не просто една бутилка вино, която могат да си поръчат във всеки сайт.
Защо магазинът се казва Вино Оренда?
Валя: На много хора им звучи като нещо испанско, а оренда е прабългарска дума. По времето, когато щяхме да откриваме магазина, четяхме една книга на Николай Пенчев. Той пише български криминални романи за времето на кан Крум и ни направи впечатление, че говореше за орендата и за онази легенда, че като обезглавил Никофор, кан Крум, пил вино от чаша, направена от черепа му, и по този начин е взел неговата оренда. Хареса ни тази връзка с българското и смисъла на думата, че това е вътрешната, духовната сила на човек. Както и тази лека закачка с виното, че по този начин можеш да приемеш сила от някой друг.
Интервю: Бистра Иванова
Снимки: Стефан Сучев
Илюстрация: Весела Данчева за Компот колектив
14 ноември 2014 г.