SIRIUS: Неформално образование за децата мигранти

  • АВТОР(И)
    Павел Ткач
    Жана Аншукова
    Бистра Иванова
    Панайот Чафкаров
  • ИЗДАТЕЛ
    SIRIUS
  • ГОДИНА НА ПУБЛИКАЦИЯ
    2024
  • ПРОЕКТ:
  • ФИНАНСИРАНЕ
    Европейска комисия
  • РЕЗЮМЕ

    Този доклад обобщава основните изводи от обучителната визита (PLA) за интегриране на неформалното образование (НФО) в естонската образователна система с фокус върху учениците мигранти. Събитието беше част от финансирания от ЕС проект SIRIUS 3.0 и събра участници от Финландия, България, Белгия, Хърватия и Нидерландия, които се срещнаха в Пярну, Естония, от 15 до 17 май 2024 г. Те посетиха различни образователни институции, включително програмата PÕK („Градът Пярну като образователен център“), Природния дом Pernova, Училището по изкуства в Пярну и местни основни училища.

    Основни изводи:

    • Програмата PÕK – Градска инициатива, която обединява формалното и неформалното образование чрез партньорства с хоби училища, общообразователни институции и обществени организации. Тя насърчава обучението навсякъде и обогатява учебните програми с практически и преживелищни методи.

    • Ангажираща учебна среда – Дейности като музика, танци, изкуство и театър вдъхновяват учениците, като същевременно предоставят възможности за самоизразяване и социална интеграция, особено за мигранти, които срещат езикови бариери. Тези дейности също имат положителен ефект върху психичното здраве.

    • Включване на семействата – Ангажирането на мигрантските семейства в езиковото обучение създава общностен подход и мотивира родителите активно да подкрепят образованието на децата си.

    • Самонасочено учене – Методи, основани на доверие, подчертават важността на връзката между училищното образование и реалния живот, като гарантират, че обучението е практично и приложимо.

    Предизвикателства:

    • Ограничено разбиране за това как формалното и неформалното образование могат да бъдат напълно интегрирани и признати.

    • Повишено натоварване на учителите, които работят с неформално образование.

    • Недооценяване на качеството и значимостта на НФО остава значителна пречка.

    Заключение:

    Естонската образователна система демонстрира силен потенциал за интеграция на НФО и формалното образование, което се доказва от високата удовлетвореност на учениците и водещите резултати на Естония в изследванията PISA. Въпреки това са необходими допълнителни подобрения. Обучителната визита показа, че НФО повишава мотивацията за учене и има особено добавена стойност за децата мигранти, което я прави модел, подходящ за внедряване в европейските образователни системи.